بررسی شخصیت پردازی در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

پایان نامه
چکیده

هر داستانی باری از معنا و مفاهیم را باخود به دنبال دارد . این بار بر دوش شخصیت هایی است که توسط خالق داستان خلق شده اند. این شخصیت های یک داستان هستند که با رفتار ها و گفتار های خود و اینکه چه جایگاهی در میان تناسبات و روابط فی مابین اجزای داستان دارند درصدد هستند خود را در معرض نمایش بگذارند. در این پایان نامه سعی بر این است که دو داستان خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به عنوان دوشاهکار ادبی که از لحاظ حیطه جغرافیایی تقریبا بخش وسیعی از غرب آسیا را تسخیر نموده است از لحاظ شخصیت پردازی مورد مطالعه قرار گیرد . روش انجام کار بدین شرح بود که پس از مطالعه متن کامل خسرو و شیرین و لیلی مجنون نظامی گنجوی ، شخصیت های گوناگون شناسایی گردید. سپس بر اساس دسته بندی های علمی و مدون شخصیت پردازی، دسته بندی شده و مورد تحلیل قرار گرفت . سپس ابیاتی نیز به عنوان نظیره های آن آورده شد. به طور کلی درون مایه و تم هر دوداستان عاشقانه است ، اما فضای داستانی در خسرو و شیرین نظامی که بیانگر عشق ایرانی است فضایی باز را به نمایش می گذارد که در آن شیرین به عنوان زنی که در حیطه فرهنگی ایران زمین قرار دارد حق انتخاب دارد و حتی می تواند در برابر هوس بازی ها و خواسته های خسرو پرویز ، پادشاه ایران قرار بگیرد.در داستان لیلی و مجنون ، فضای داستان به گونه ی دیگری است . سنت ها و رسوم خشک و تعصّبات قومی و قبیله ای جامعه عرب در آن موج می زند به گونه ای که برای ازدواج لیلی و مجنون ، جنگ برپا می شود اما سنت ها زیر پا گذاشته نمی شود . در این داستان بر خلاف خسرو و شیرین که در انتها آن دو به یکدیگر می رسند و تا پایان عمر در کنار یکدیگر زندگی می کنند و درکنار یکدیگر نیز جان می دهند ، مادر و پدر مجنون ، سپس لیلی و در آخر نیز خود مجنون قربانی این تعصبات می شوند ، و لیلی و مجنون هیچگاه مراد خویش را نمی جویند. از بابت شخصیت های به کار گرفته شده در هر دو داستان نیز باید گفت که نظامی در خلق شخصیت ها ، بسیار قهار می باشد و هر شخصیت را به خوبی در قالب نقشی که به آن می دهد می گنجاند . انواع شخصیت های اصلی یا مرکزی، شخصیت فرعی، شخصیت قراردادی، شخصیت مدور، شخصیت ایستا، شخصیت تمثیلی، شخصیت نمادین، شخصیت رابط، شخصیت همراز ، شخصیت مخالف، شخصیت شریر، شخصیت نوعی در هر دو داستان به چشم می خورد . در هر دوداستان راوی دانای کل نقش مهمی بر عهده دارد .

منابع مشابه

طرح داستانی"خسرو و شیرین" و" لیلی و مجنون " نظامی گنجوی با تأکید بر روایت شرقی

در ادب پارسی، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، علاوه برقالب غزل استفاده از مثنوی نیز رواج دارد. در پایان قرن ششم هجری، نظامی گنجوی نظم داستان­های بزمی و غنایی رابه حد اعلای کمال رسانید. با تحلیل ساختاری می­توان به تناسب هنری و ظرافت های کلام نظامی پی برد.تجزیه و تحلیل اجزا و عناصر سازنده­ی متن داستان، زمینه­ی شناخت بیشتر آن را فراهم ­آورده، نقاط قوت و ضعف آن را می­نمایاند. درجستارحاضر به تحلیل...

متن کامل

نقد تحلیلی - تطبیقی منظومه ی«خسرو و شیرین» و‌«لیلی و مجنون» نظامی گنجوی

یکی از انواع ادبی معروف و گسترده در زبان فارسی، ادبیّات غنایی است. دوره­ی کمال اشعار غنایی نیز در زبان فارسی از قرن چهارم آغاز گردیده است. در ادب پارسی در کنار قالب غزل، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، استفاده از مثنوی های عاشقانه نیز رواج دارد. اصولاً داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجّه قرار گرفته است. عنصری در قرن پنجم چند داستان و از جمله«وامق و عذرا» را به نظم کشی...

متن کامل

نقد تحلیلی - تطبیقی منظومه ی«خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی

یکی از انواع ادبی معروف و گسترده در زبان فارسی، ادبیّات غنایی است. دوره­ی کمال اشعار غنایی نیز در زبان فارسی از قرن چهارم آغاز گردیده است. در ادب پارسی در کنار قالب غزل، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، استفاده از مثنوی های عاشقانه نیز رواج دارد. اصولاً داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجّه قرار گرفته است. عنصری در قرن پنجم چند داستان و از جمله«وامق و عذرا» را به نظم کشی...

متن کامل

بررسی تقابل‌های دو گانه در مثنوی‌های عاشقانه لیلی و مجنون و خسرو و شیرین نظامی

تقابل‌های دوگانه از مفاهیم و مؤلفه‌های اساسی در ساختارگرایی و نظریات زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی است که در باورهای کهن بشری ریشه دارد. بنا بر اهمیت بررسی تقابل‌های دوگانه در آثار فاخر ادبیات فارسی این تحقیق درصدد است به بررسی تقابل‌های دوگانه در مثنوی‌های عاشقانه نظامی، لیلی و مجنون و خسرو و شیرین پرداخته و ابعاد مختلف این مسأله را در این دو اثر فاخر مورد تبیین و تحلیل قرار دهد. منظومه‌های عاشقانه...

متن کامل

تحلیل وضعیت آغازین در منظومه خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‎پیکر نظامی

عنصر «شروع» یا «وضعیت آغازین»، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های داستانی است که نقشی برجسته در رویکرد مخاطب و نوع خوانش وی از اثر دارد؛ بدین مفهوم ‏که چگونگی شروع داستان تا حد زیادی تکلیف خواننده را در مواجهه با متنی که پیش رو دارد، مشخص می‏کند. یک شروع قصوی، رئال، سوررئال و... آشکارکننده خط سیر داستان و منطق حوادث آن است و نوع آن داستان را مشخص می‎کند. مطالعه وضعیت آغازین منظومه‎های داستانی نظامی مبین...

متن کامل

بنیاد خانواده در منظومه ی لیلی و مجنون نظامی گنجوی

با ورود جبری تجدد و فروپاشی خانواده­های گسترده­ی پدر سالار پیشین و گذار و تقلیل این سازه­ی اجتماعی به  واحد های هسته­ای و کوچک، بی آن که زمینه­ های ذهنی و عینی آن تولید و شکل گرفته باشد، بیم آن می­ رود که؛ این مهم ترین نهاد اجتماعی در روزگار ما نتواند کارکرد های به هنجار اسلامی و اجتماعی خود را به درستی انجام دهد از این رو، گفتگو از خانواده و جایگاه و کنش­های بی­ شمار آن بیش از پیش ضروری به نظر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023